Urtean Zeharreko XXVIII. astelehena
I. urtean
I. Irakurgaia
Jesu
Kristogandik hartu genduan apostolu izateko dohaia,
jentil-herriei sinismena eroateko.
San Paulo Apostoluak Erromatarrei egindako epistolaren hasierea
Erm 1, 1-7
Ni, Paulo, Jesu Kristoren zerbitzaria,
Jainkoak deitu eta bereizi ninduan apostolu izateko eta Liburu Santuetan
profeten ahoz aurrez agindu eban bere Barri Ona iragartzeko. Barri On hau
Jainkoaren Semeari buruz da, Jesu Kristo gure Jaunari buruz, hain zuzen be: hau
giza jatorriz Daviden hazitik jaio zan; baina hilen artetik biztu dan ezkero,
santu egiten dauan Espirituak Jainkoaren Seme ahaltsu egin dau.
Jesu Kristogandik hartu genduan apostolu
izateko dohaia, beraren izenean jentil-herriei sinismena eroateko eta hareengan
fedezko erantzuna sortzeko, Jesu Kristo beraren aintzarako. Hareetakoak zarie
zuek be, Erroman bizi zarien guztiok,
Jainkoaren maiteok eta Jesu Kristok bere herri santuko izatera
deituok. Grazia eta bakea zuei, Jainko gure Aitagandik eta Jesu Kristo gure
Jaunagandik.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 98 [97], 1. 2-3b. 3c-4 (R/. 2a)
R/. Bere garaipena ezagutuazo dau Jaunak.
V/. Kanta Jaunari kantu barria,
egintza
harrigarriak egin ditu-eta;
garaipena
emon deutso bere eskumak,
bere
beso santuak. R/.
V/. Bere garaipena ezagutuarazo dau Jaunak,
bere
salbazino-egintza agertu nazinoen aurrean.
Ez
da ahaztu bere maitasunaz,
Israel
herriari deutson leialtasunaz. R/.
V/. Munduko bazter guztiek ikusi dabe
gure
Jainkoaren garaipena.
Egin
irrintzi Jaunari, lur osoa,
egin
poz-oihu eta kantu, jo soinua. R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Ez gara
mirabearen seme-alaba
librearenak baino.
San Paulo Apostoluak Galaziarrei egindako epistolatik
Ga 4, 22-24. 26-27. 31–5, 1
Senideok: Liburu Santuak esaten dau
Abrahamek seme bi izan ebazala, bata mirabeagandik eta bestea libre zan
emazteagandik. Mirabeagandikoa giza sorbide hutsez jaioa; emazte
libreagandikoa, barriz, agintzariaren indarrez.
Honek beste zeozer adierazoten dau: emakume
biak itun biren irudi dira; bata Sinai menditik dator eta esklabotzarako
seme-alabak sortzen ditu; itun honen irudia Agar da. Bestea, ostera, libre
dana, goiko Jerusalemen irudi da; eta hori da gure ama. Izan be, hau dino
Liburu Santuak:
«Egin
poz-oihu, Jerusalem, umerik izan ez dozun agor horrek;
ekin
kantari pozaren pozez, erdiminik ez dozun horrek;
seme-alaba
gehiago dau-eta baztertuak, senarra dauanak baino».
Beraz, senideok, ez gara mirabearen seme-alaba, librearenak baino. Libre izateko askatu gaitu Kristok; iraun egizue, beraz, sendo eta ez makurtu barriro esklabotzaren buztarpera.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 113 [112], 1-2. 3-4. 5a eta 6-7 (R/. 2)
R/. Bedeinkatua izan bedi Jaunaren izena, orain eta beti.
V/. Goratu egizue, Jaunaren zerbitzariok,
goratu
Jaunaren izena.
Bedeinkatua
izan bedi Jaunaren izena,
orain
eta beti. R/.
V/. Eguzkiaren sorlekutik sarlekura,
goratua
izan bedi Jaunaren izena.
Jauna
herri guztien gainean garai dago,
haren
ospea zerua baino gorago. R/.
V/. Nor da Jauna gure Jainkoa lakorik?
Beheratu
egiten da,
zerura
eta lurrera begiratzeko.
Gizajoa
hautsetatik jasotzen dau,
behartsua
zaborretatik ataratzen. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Ik. Sal 95 [94], 8a. 7d
R/. Aleluia.
V/. Gaur, ez gogortu bihotza;
entzun
Jaunaren ahotsa. R/.
Ebanjelioa
Gizaldi honi ez
jako ezaugarririk emongo,
Jonas
profetarena besterik.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Lukasen liburutik
Lk 11, 29-32
Aldi haretan, jente asko batzen joakonez,
Jesus era honetara hasi jaken: «Gizaldi hau gaiztoa da. Ezaugarri eske dabil,
baina ez jako ezaugarririk emongo Jonas profetarena besterik. Izan be,
ninibetarrentzat Jonas ezaugarri izan zan lez, halantxe izango da Gizonaren
Semea gizaldi honentzat.
Auziegunean hegoaldeko erreginak gizaldi
honetako jentearen aurka jagi eta kondenatu egingo dau ze, lurraren azken
mugetatik etorri zan ha Salomonen jakituriazko berbak entzutera, eta hona hemen
Salomon baino gehiago dana.
Auzi-egunean nininbetarrek be gizaldi honen
aurka jagi eta kondenatu egingo dabe ze, hareek bihotz-barritu egin ziran
Jonasen predikazinoagaz, eta hona hemen Jonas baino gehiago dana».
Jaunak esana.
IRUZKINA
Jesusen lehenengo jarraitzaileen bizikizunaren aurrean jarten gaitu gaurko pasarte honek. Hareek argi euken eurek izandako zoria: Jesusi entzun eta jarraitu izana. Eta argi dauke, baita, euren aldiko beste herritarren burugogorkeria ere: aukera bardina izanik entzun-gor egin ebelako.
Jesus hirugarren egunean biztu zala hedatu zanean jarriko eben Jonasen eredu hau; eta Sabako erreginarena ere zabal-zabal hedatua egoan. Eta eredu lez hartzen dabez euren harridura edo ulertezina iragarteko.
Ninibetar paganoak Jonasen predikazinoari esker bihozbarritu baziran, eta Sabako erregina Salomonen jakituria entzutetsua ezagutzera etorria bazan, zelan ez dabe aintzat hartzen Jesusen iragarpena, Salomon baino handiagoa danarena, eta Jonasena baino predikazino onargarriagoa dana, salbagarria dalako?
Egia esan, batek bere ziurtasunak lekututa daukazanean, beste guztiak areriotzat daukaz eta berean gotortzen da: ez dau besterik entzun ere gura.
Zein arriskutsua dan erlijinoa azaletik bizi izatea…
Urtean Zeharreko XXVIII. martitzena
I. urtean
I. Irakurgaia
Jainkoa
ezaguturik, ez deutsoe emon aintzarik,
Jainkoari
dagokion lez.
San Paulo Apostoluak Erromatarrei egindako epistolatik
Erm 1, 16-25
Senideok: Ez naz lotsatzen Barri Onaz,
Jainkoaren indarra da-eta fededun guztiak salbatzeko, judeguak lehenengo, baina
baita judegu ez diranak be. Izan be, Barri On honetan agertzen dau Jainkoak
bere salbazino-indarra, fedeagaitik bakarrik heltzen dan salbazinoa; Liburu
Santuak dinoan lez: «Zintzoa bere fedeagaitik biziko da».
Jainkoak bere hasarrea agertzen dau zerutik
gizaki guztien gain, fedebako eta zuzenbako diralako, eta euren zuzenbakoan
egia ito dabelako. Izan be, Jainkoaz jakin leitekena agirian dabe, Jainkoak
berak agertu deutse-eta. Munduaren hasieratik, berez ikusezina dana, hau da,
Jainkoaren betiereko ahalmena eta jainkotasuna, begi-bistako egin jako haren
egintzak aztertzen dituanari. Ez dabe, beraz, atxakiarik, Jainkoa ezagututa, ez
deutsoe-eta emon aintzarik, ez eskerrik, Jainkoari dagokion lez; arrazoibide txatxarretan galdu dira eta euren
adimen zentzunbakoa ilundu egin jake. Euren burua zuhurtzat eukiz, tentel
bihurtu dira; eta, Jainko hilezkorraren aintza itzirik, gizaki hilkor, hegazti,
lauoineko abere eta narrastien irudietara jo dabe.
Horregaitik, Jainkoak euren grina txarren
menpe itzi ditu eta hareek zikinkerietan jausi dira, euren burua
desohoratzeraino. Egiazko Jainkoaren ordez guzurrezkoa ezarri dabe, eta
Egilearen ordez egindakoak gurtu eta zerbidu. Bedeinkatua bera gizaldien
gizaldietan! Amen.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 19 [18], 2-3. 4-5b (R/. 2a)
R/. Zeruek Jainkoaren aintza dabe kontatzen.
V/. Zeruek Jainkoaren aintza dabe kontatzen,
ortziak
haren eskuen lana iragartzen.
Egunak
egunari luzatzen deutso mezua,
gauak
gauari jakinarazoten. R/.
V/. Berbarik eta hitzik barik,
entzun
ezinezkoa da hareen ahotsa.
Lurbira
guztira zabaltzen da hareen hotsa,
munduaren
bazterreraino hareen hizkera. R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Erdaindua
izateak edo ez izateak ez dau ezer balio;
maitasun-egintzetan
agertzen dan sinismena da balio dauana.
San Paulo Apostoluak Galaziarrei egindako epistolatik
Ga 5, 1-6
Senideok: Libre izateko askatu gaitu
Kristok; iraun egizue, beraz, sendo eta ez makurtu barriro esklabotzaren
buztarpera. Hara zer esaten deutsuedan nik, Paulok: erdaintzen bazarie, Kristok
ez deutsue ezertarako balio izango. Barriro be zinez esaten deutsuet:
erdaintzen diran guztiak lege osoa betetzera behartuta dagoz. Moisesen legearen
bidetik salbazinoa lortu nahi dozuenok Kristogandik aldendu egin zarie eta
Jainkoaren onginahitik alboratu.
Gu, barriz, Jainkoak, Espirituaren egitez
eta fedeari esker, salbazinoa emongo deuskun itxaropenez bizi gara. Izan be,
Jesu Kristorenak garanontzat, erdaindua izateak edo ez izateak ez dau ezer
balio; maitasun-egintzetan agertzen dan sinismena da balio dauana.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 119 [118], 41 eta 43. 44-45. 47-48 (R/. 41a)
R/. Betorkit, Jauna, zure maitasuna.
V/. Betorkit, Jauna, zure maitasuna,
zure
salbazinoa, Zeuk agindu bezala.
Ez
aldendu nire ahotik hitz egiazkoa,
zure
erabagietan dot-eta itxaropen. R/.
V/. Eten barik nahi dot gorde zure legea,
betiren
beti.
Bide
zabaletik naz ibiliko,
zure
legeak ditut-eta aztertzen. R/.
V/. Zure aginduetan naz gozatzen,
hain
maite dodazan aginduetan.
Agindu
maitagarriotara jasotzen ditut begiak,
eta
hausnartzen zure arauak. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Heb 4, 12
R/. Aleluia.
V/. Bizia da Jainkoaren hitza, bizia eta
eraginkorra,
eta
barruko pentsamentuak eta asmoak aztertzen ditu. R/.
Ebanjelioa
Egizue limosna;
holan, gauza
guztiak garbi izango lirateke zuentzat.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Lukasen liburutik
Lk 11, 37-41
Aldi haretan, Jesusek hitzaldia amaitu
ebanean, fariseu batek bere etxean bazkaltzera konbidatu eban. Sartu zan Jesus
eta mahaian jarri. Fariseua harrituta gelditu zan bazkal aurretik eskuen
garbikuntzarik egin ez ebala ikustean.
Orduan, Jaunak esan eutson: «Zuek,
fariseuok, edalontzia eta platera kanpotik garbitzen dozuez, zeuek barrutik
lapurretaz eta gaiztakeriaz beterik egonik. Zentzunbakook halakook! Ez ete dau
kanpokoa egin ebanak berak egin barrukoa be? Hobe zeunkie daukazuena
limosnatzat emongo bazendue! Holan, gauza guztiak garbi izango litzatekez
zuentzat».
Jaunak esana.
IRUZKINA
Garbiketa-ohikuneak garrantzi handikoak ziran aldi hareetan eta zehatz-mehatz jarraitzen ziran; ez jarraitzeak norbere burua Jainkoaren aurrean pekatari ikusteraino.
Izan daigun gogoan gure umezaroan zenbat bider (batez ere mahairakoan) esaten euskuen nagusiek: “ea horreik eskuok! Garbitu dozuz?). Eta zelango garrantzia izan dauan esku-garbiketak azken pandemia Covid’19 dalakoan.
Baina hori horrela, ezin pentsatu geike Jesusek holango gorgorkeria eta zabarkeria erabiliko ebanik bere mahaira konbidatu ebanarekin. Bai zera!
Gehiago dirudi Ebanjelioa idatzi zan aldietan edozein une aprobetxatzen zala Fariseuen aurka egiteko eta hareen jokabide azalekoa gaitzesteko.
Horrexegaz geratu behar izango geuke: Jesusek zintzotasuna eta bateratasuna (koherentzia) bultzatzen dauz eta azaluskeriak baztertzen.
Ez gaitezala, ba, ohikunekerietan gelditu, azaleko betebeharretan, horrek ez garoaz-eta inora. Bai, ostera, zintzotasunak.
Urtean Zeharreko XXVIII. eguaztena
I. urtean
I. Irakurgaia
Bakotxari bere
egintzen arabera ordainduko deutso:
judeguei
lehenengo, baina baita judegu ez diranei be.
San Paulo Apostoluak Erromatarrei egindako epistolatik
Erm 2, 1-11
Zeure
burua epaile egiten dozun horrek, zarana zarala, ez dozu atxakiarik. Besteak
epaituz, zeure burua kondenatzen dozu, zeuk, epaile horrek, gauza berberak
egiten dozuz-eta. Badakigu holakoak egiten dabezanak zorrotz epaitzen dituala
Jainkoak.
Eta zu, besteengan kondenatzen dozuzan gauza
berak egiten dozuzan hori, epaiari ihes egingo deutsazulakoan zagoz? Ala
gitxietsi egiten dozu Jainkoaren neurribako bihotz ona, eroapena eta
pazientzia, beraren bihotz onak bihotz-barritzera gonbidatzen zaituala
ahazturik?
Zeure bihotz damubakoaren gogorkeriaz
zigorra handitzen diharduzu zigor-egunerako, Jainkoaren epai zuzena agertuko
dan egunerako, hain zuzen be. Orduan, bakotxari bere egintzen arabera
ordainduko deutso Jainkoak: on egiten iraun eta aintza, ohore eta hilezkortasun
bila dabiltzanei betiko bizia emongo deutse; berekoikeriaz egiaren kontra
jagitzen diranei eta zuzenbakokeriari men egiten deutsoenei, barriz, hasarrea
eta zigorra.
Atsekabea eta larria emongo deutse txarra
egiten daben guztiei: judeguei lehenengo, baina baita judegu ez diranei be;
ospea, ohorea eta bakea ona egiten daben guztiei: judeguei lehenengo, baina
baita judegu ez diranei be, Jainkoak ez dau-eta bereizkeriarik egiten.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 62 [61], 2-3. 6-7. 9 (R/. 13b)
R/. Zuk, Jauna, bere egintzen arabera
ordaintzen deutsazu bakotxari.
V/. Jainkoagan bakarrik dau atseden nire barruak,
harengandik
datorkit-eta salbazinoa.
Ha
bakarrik nire harkaitz eta salbazino,
bera
nire gotorleku; ez naz sekula kili-kolo egongo. R/.
V/. Ene barrua, Jainkoagan bakarrik izan atseden,
harengandik
datorkit-eta itxaropena.
Ha
bakarrik nire harri eta salbazino,
bera
nire gotorleku; ez naz kili-kolo egongo. R/.
V/. Izan konfiantza harengan eten barik, haren
herri zarienok,
zabaldu
hari zeuen bihotza,
Jainkoa
dogu babeslekua! R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Kristorenak
diranek
kurutzean erail
dabe pekatuzko euren giza izaera,
beronen
grinekin.
San Paulo Apostoluak Galaziarrei egindako epistolatik
Ga 5, 18-25
Senideok: Espirituak gidatzen bazaitue, ez
zagoze legearen menpe. Giza grinetatik sortzen diran egintzak ezagunak dira:
lizunkeria, zikinkeria, nasaikeria, idolatria, sorginkeria, areriotza,
hasarrea, bekaizkeria, gorrotoa, norgehiagokeria, alderdikeria, zatiketak,
ikusezina, hordikeria, sabelkeria eta holakoak. Eta lehen esan neutsuena dinotsuet
barriro be: holan jokatzen dabenek ez dabe Jainkoaren erreinua ondare jasoko.
Espirituaren frutua, barriz, hau da:
maitasuna, poza, bakea, pazientzia, bihotz ona, onginahia, leialtasuna,
otzantasuna, bere buruaren jaube izatea. Ez da legerik holakoak gatxetsiko
dituanik. Eta Kristo Jesusenak diranek kurutzean erail dabe pekatuzko euren
giza izaera, beronen gurari eta grinekin. Bizia Espirituak emoten badeusku,
jokatu be jokatu daigun Espirituaren arabera.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 1, 1-2. 3. 4 eta 6 (R/. ik. Jn 8, 12)
R/. Zuri jarraitzen deutsunak, Jauna,
bizirako argia izango dau.
V/. Zorionekoa gaiztoen aholkuari jarraitzen ez
deutsona,
pekatarien
bidean ez dabilena,
ezta
lotsabakoen batzarrean jesartzen be;
Jaunaren
legean atsegin dauana,
haren
legea gau eta egun hausnartzen dauana. R/.
V/. Ur-ertzean landaturiko zuhaitzaren antzekoa
da:
emoten
dau bere sasoian frutua,
eta
ez jako orririk igartzen;
egiten
dauan guztiak ondo deutso urteten. R/.
V/. Ez holan gaiztoak, ez holan,
haizeak
daroan galautsaren antzekoak dira.
Horregaitik,
gaiztoak ez dira zutunik egongo auzian,
ezta
pekatariak be zintzoen batzarrean.
Jaunak
zaintzen dau zintzoen bidea;
gaiztoena,
barriz, galdu egiten da. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Jn 10, 27
R/. Aleluia.
V/. Nire ardiek entzuten dabe nire ahotsa, dino
Jaunak;
Nik
ezagutzen ditut,
eta
hareek jarraitu egiten deuste. R/.
Ebanjelioa
Ai zuek, fariseuok! Ai zuek, lege-maisuok!
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Lukasen liburutik
Lk 11, 42-46
Aldi haretan, Jaunak esan eban: «Ai zuok,
fariseuok! Ortuaririk kaxkarrenen hamarrenak ordaintzen dozuez, eta zuzenbidea
eta Jainkoaren maitasuna, barriz, alde batera izten. Honeek bete behar
zenduezan, hareek baztertu barik.
Ai zuok, fariseuok! Sinagogetan
aurre-aurreko aulkiak eta plazetan jentearen agurrak maite dozuez!
Ai zuok! Ikusten ez diran hilobiak lakoak
zarie ze, jentea konturatu barik dabil hareen gainetik».
Orduan, lege-maisu batek esan eutson:
«Maisu, holan berba eginez, geu be iraindu egiten gaituzu». Jesusek erantzun
eutson: «Ai zuok be, lege-maisuok! Eroan ezineko zamak leporatzen deutsezuez
besteei, eta zeuok atzamar batez be ikutu ez».
Jaunak esana.
IRUZKINA
Pasarte hau bere gogortasunean irakurtean, geure buruari begitu behar izango geuskio, geu ere jausi geintekezalako arrisku beratan: huskeria bati garrantzi handia emotea, eta garrantzi handiko diranei (zuzentasuna eta Jainkoaren maitasuna) ez-ikusia egitea. Ondo baino hobeto azaltzen dau hau esaldi harek: “eltxoa iresten dozue eta ganbelua irunsten”. Eta hau egunero egiten dogula autortu beharra daukagu apaltasunez.
Eta, zer esan izen ona bilatzeari buruz, eta jenteen txaloak eta baieztapenak, aldekotasunak… Horretan aurrea hartu deutsegu farisearrei eurei ere.
Bagara hilobien antzekoak ere. Uste onez hurreratzen jaku jentea, esaten doguna aurkitzekotan gugan, eta gehiegikeriak eta huskeria aurkitzen dabe sarritan.
Onartu beharrekoa izango geuke lege-maisuari erantzunez egiten deutsen salakuntza. Zenbateraino ete gara zorrotzegiak besteentzat eta nasaiegiak geure buruagaz?
Beti be izan daigun gogoan, Jesusen salakuntzak ez dirala besteak gaitzesteko (kondenatzeko) bihozbarritzerako deiak baino.
Horra, ba, honen aurrean geure buruari begitu beharra.
Urtean Zeharreko XXVIII. eguena
I. urtean
I. Irakurgaia
Fedeagaitik
hartzen ditu zintzotzat Jainkoak gizon-emakumeak,
eta ez legea betetzeagaitik.
San Paulo Apostoluak Erromatarrei egindako epistolatik
Erm 3, 21-30a
Senideok: Orain, legea alde batera itziz
agertu dau Jainkoak bere salbazino-indarra, Moisesen legeak eta profetek
adierazoa. Jainkoaren salbazino-indar hau Jesu Kristoganako sinismenagaitik
heltzen da fededun guztiengana. Jainkoak ez dau bereizketarik egiten, guztiek
egin ebelalo pekatu eta Jainkoaren aintzarik barik aurkitzen dira-eta. Baina
Jainkoak bere onginahiz eta dohai hutsez hartzen ditu zintzotzat, Jesu
Kristoren bidez burutu dauan askapenari esker.
Jesu Kristok bere odola isuri eban, eta
Jainkoak parkamen-bide egin dau Kristo harengan sinisten dabenentzat. Holan,
garbi erakusten dau Jainkoak zuzen jokatu ebala, bere eroapenez lehengo
pekatuak zigortu barik itzi ebazanean, eta zuzen jokatzen dauala orain be bere
salbazino-indarra azaldu eta Jesusengan sinisten dabenak zuzentzat hartzen
dituanean.
Non dago, bada, harrotzeko arrazoia?
Ezereztua dago. Zeren izenean? Legeko egintzen izenean? Ez, fedearen izenean
baino. Ziur dakigu-eta fedeagaitik hartzen dituala zintzotzat Jainkoak
gizon-emakumeak, eta ez legea betetzeagaitik.
Judeguena bakarrik ete da Jainkoa? Ala beste
herriena be bai? Beste herriena be bai, Jainkoa bat bakarra da-eta.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 130 [129], 1-2. 3-4. 5-6b (R/. ik. 7bc)
R/. Jaunagan dago errukia,
harengan askatasun ugaria.
V/. Barru-barrutik dei egiten deutsut, Jauna;
entzun,
Jauna, nire berbea!
Begoz
zuhur zure belarriak
nire
erregu-oihura. R/.
V/. Erruak kontuan badozuz, Jauna,
nork
iraun zutunik, ene Jauna?
Baina
Zuri parkamena dagokizu,
Zuganako
begirunean bizi gaitezan. R/.
V/. Jaunaren zain nago, zain dago nire barrua,
haren
hitza dot itxaroten;
nire
barrua Jaunaren gogo biziz dago,
gauzaina
egunsentiaren gogo biziz baino gehiago. R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Kristogan
aukeratu ginduzan
mundua sortu
baino lehen.
San Paulo Apostoluak Efesoarrei egindako epistolaren hasierea
Ef 1, 1-10
Nik, Paulok, Jainkoak halan nahirik, Kristo
Jesusen apostolu nazan honek, Efeson bizi zarien fededunoi, Kristo Jesusengan
sinisten dozuenoi, idazten deutsuet. Jainko gure Aitak eta Jesu Kristo gure
Jaunak emon beizuez grazia eta bakea.
Bedeinkatua
izan bedi Jainkoa, Jesu Kristo gure Jaunaren Aita,
zeruan,
Kristoren bitartez,
Espirituaren
era guztietako ondasunez bedeinkatu gaituana!
Kristogan
aukeratu ginduzan, mundua sortu baino lehen,
santu
eta errubako izan gaitezan beraren aurrean, maitasunez.
Bere
onginahiak eraginda aurrez eban erabagita,
Jesu
Kristoren bitartez gu seme-alabatzat hartzea,
bere
Seme maiteagan eskuzabal emon deuskun dohai zoragarria
gorespen-kantu
bihurtu dadin berarentzat.
Seme
honen heriotzaz dogu askapena,
pekatuen
parkamena,
Jainkoaren
onginahi eskuzabalari esker;
oparo
isuri dau bere onginahiaren dohaia,
jakituria
eta ezaguera osoa guri emonez.
Bere
asmo ezkutua ezagutuarazo deusku,
bere
onginahiz erabagita eban asmoa:
historia
bere betera eroateko,
zeruko
nahiz lurreko gauza guztiak Kristogan batzea,
berau
buru dala.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 98 [97], 1. 2-3b. 3c-4. 5-6 (R/. 2a)
R/. Bere garaipena ezagutuarazo dau Jaunak.
V/. Kanta Jaunari kantu barria,
egintza
harrigarriak egin ditu-eta;
garaipena
emon deutso bere eskumak,
bere
beso santuak. R/.
V/. Bere garaipena ezagutuarazo dau Jaunak,
bere
salbazino-egintza agertu nazinoen aurrean.
Ez
da ahaztu bere maitasunaz,
Israel
herriari deutson leialtasunaz. R/.
V/. Munduko bazter guztiek ikusi dabe
gure
Jainkoaren garaipena.
Egin
irrintzi Jaunari, lur osoa,
egin
poz-oihu eta kantu, jo soinua. R/.
V/. Ospatu Jauna zitaraz,
zitaraz
eta kantu-hotsez,
turutaz
eta adar-hotsez;
egin
irrintzi errege dan Jaunari. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Jn 14, 6
R/. Aleluia.
V/. Neu naz bidea, egia eta bizia, dino Jaunak;
ezin
da inor Aitagana joan,
nire
bidez izan ezik. R/.
Ebanjelioa
Profeten
odolaren kontuak eskatuko deutsoz:
Abelen odoletik
Zakariasen odoleraino.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Lukasen liburutik
Lk 11, 47-54
Aldi haretan, Jaunak esan eban: «Ai zuok,
zeuon asaba zaharrek hildako profetei hilarriak jasotzen deutsezuezanok! Holan,
asaba zaharrek egindakoarekin ados zagozela autortzen dozue; ze, hareek hil
egin zituen profetak, eta zuek hilarriak jasotzen deutsezuez. Zeozergaitik esan
eban Jainkoaren jakituriak: “Profetak eta apostoluak bialduko deutsedaz eta
batzuk hil eta beste batzuk aurretik erabiliko ditue”. Baina munduaren
hasieratik isuri dan profeta guztien odolaren kontuak eskatuko deutsoz Jainkoak
gizaldi honi: hasi Abelen odoletik eta altaretik santutegira bitartean hil eben
Zakariasen odoleraino. Bai, Neuk dinotsuet gizaldi honi eskatuko deutsozala
kontuak.
Ai zuok, lege-maisuok, jakintzaren ateko
giltzaren jaube egin zarienok! Zeuek ez zarie sartu, eta sartu gura ebenei ez
deutsezue itzi».
Jesusek handik urten ebanean, fariseuek eta
lege-maisuek errukirik barik eraso eutsoen, itaunak egin eta egin, ea erantzun
okerren baten harrapatzen eben.
Jaunak esana.
IRUZKINA
Jesusi min emoten deutsoen gauzen arteko batzuk hementxe aurkitu geikez: azaluskerian bizi izatea da bat; Jainkoaganako bidea (salbamen bidea) jakinda, ezagutzera ez emotea da bestea.
Eta biok aurkitzen dauz Jesusen farisearrengan eta lege-maisuengan; eta aurpegira botaten deutse.
Azaluskerian beteten dan Lergeak betekerietan gaukaz loturik, harek morrontzan gaukaz; geu garala onak beteten dogulako Legea, eta besteak gu baino gitxiago dirala uste izatera garoaz, beteten ez dabelako.
Baina ez garoaz horrek besteei Legea beteten laguntzera, edo euren beharrizanetan euren ondoan egotera, hareek ere sari bardina eskuratu daien.
Eta azalpenetan, iragarpenetan, hizkera ezezaguna (latina, kasu) edo ulertezina erabiltea geure aldietako erlejino bizitzarena ere izan da.
Eskerrak zeozer aldatu dana; baina ondino asko dago egiteko. Eleizkizunetan hizkera ulerterreza erabiltea eskatzen eta eskatzen da… Halako baten lortuko ete dogu?
Urtean Zeharreko XXVIII. barikua
I. urtean
I. Irakurgaia
Abrahamek
sinistu eutson Jainkoari,
eta horregaitik
onartu eban Jainkoak.
San Paulo Apostoluak Erromatarrei egindako epistolatik
Erm 4, 1-8
Senideok: Zer esan gure asaba Abrahami jazo
jakonaz? Egintzakaitik izan ete zan Abraham zuzentzat hartua? Halan izan
balitz, izango eukean zertan harrotu; baina ez eban Jainkoaren aurrean
harrotzerik izan. Begiratu zer dinoan Liburu Santuak: «Abrahamek sinistu eutson
Jainkoari eta horregaitik onartu eban Jainkoak».
Lan egiten dauanari saria ez jako dohai huts
lez emoten, zor jakon zeozer lez baino. Baina lanik ez egin arren, erruduna
errubako egiten dauan Jainkoagan sinisten badau, sinismen horri esker,
zuzentzat hartuko dau Jainkoak. Davidek be zoriontsu dala dino, Jainkoak,
egintzei begiratu barik, zuzentzat hartzen dauana:
«Zoriontsua
Jainkoak hobena kendu
eta
pekatuak parkatu deutsozana.
Zoriontsua
Jainkoak pekatua ezartzen ez deutsona».
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 32 [31], 1-2. 5. 11 (R/. ik. 7)
R/. Zu zaitut babesleku,
askapen-kantuz inguratzen nozu.
V/. Zorionekoa hobena kendu
eta
pekatua parkatu deutsoena.
Zorionekoa
Jaunak errurik ezartzen ez deutsona,
barruan
maltzurkeriarik ez dauana. R/.
V/. Orduan, autortu neutsun neure pekatua,
neure
errua ez neutsun ezkutatu.
Esan
neban: «Autortuko deutsat Jaunari neure hobena»,
eta
Zuk parkatu zeunstan neure pekatuaren errua. R/.
V/. Poztu eta alaitu Jaunagan, zintzoak,
egin
pozez oihu, bihotz zuzeneko guztiak. R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Lehendik
Mesiasengan itxaroten genduan guk;
zuek be
Espiritu Santuaz zigiluz lez markatuak izan zarie.
San Paulo Apostoluak Efesoarrei egindako epistolatik
Ef 1, 11-14
Senideok: Kristoren bitartez gara oinordeko
gu be, israeldarrok, lehendik Mesiasengan itxaroten genduanok, gauza guztiak
berak nahi lez egiten dituan Jainkoak aurrez aukeratu gaitu-eta bere asmoaren
arabera, beraren aintzaren gorespen-kantu izan gaitezan.
Eta zuek be egiaren mezua, salbatzen zaituen
Barri Ona, entzun eta Mesiasengan sinistu dozuenok, agindutako Espiritu Santuaz
zigiluz lez markatuak izan zarie. Espiritua da hartuko dogun ondarearen
segurtasuna, Jainkoak bere egin dauan herria askapen osora helduko danaren
segurtasuna, Jainkoaren aintzaren gorespen-kantu izateko.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 33 [32], 1-2. 4-5. 12-13 (R/. ik. 12b)
R/. Bai dohatsu Jaunak bere oinorde aukeratu dauan herria.
V/. Egin poz-oihu, zintzook, Jaunari,
zuzenei
dagokie, izan be, ha gorestea.
Ospatu
Jauna zitaraz,
jo
harentzat hamar hariko harpa. R/.
V/. Zuzena da-eta Jaunaren hitza,
fidagarria
harek egin dauan guztia.
Justizia
eta zuzenbidea dau maite,
Jaunaren
maitasunaz dago lurra betea. R/.
V/. Zorionekoa, Jauna Jainko dauan nazinoa,
harek
bere ondaretzat aukeratu dauan herria.
Jaunak
zerutik begiratzen dau,
ikusten
ditu gizaki guztiak. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Sal 33 [32], 22
R/. Aleluia.
V/. Betor gugaz, Jauna, zure maitasuna,
Zugan
dogu-eta jarria itxaropena. R/.
Ebanjelioa
Zuen buruko ule
guztiak be
zenbatuak ditu
Jainkoak.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Lukasen liburutik
Lk 12, 1-7
Aldi haretan, milaka eta milaka lagun batu
zan, alkar zapaldu beharrean. Jesus berbetan hasi jaken, lehenengo ikasleei
zuzenduz: «Ibili kontuz fariseuen legaminagaz, hau da, itxurazalekeriagaz. Ez
dago ezer gorderik agertuko ez danik, ezta ezer ezkutuan be jakingo ez danik.
Ze, gaueko ilunean esan dozuena egun-argitan entzungo da, eta etxe-okoiluan
belarrira esan dozuena etxe gainetik iragarriko.
Zeuoi dinotsuet, ene adiskideoi: ez bildur
izan gorputza hil bai, baina hortik aurrera ezer egiterik ez dabenei. Esango
deutsuet nori bildur izan: izan bildur hiltzeko eta ondoren infernura botatzeko
ahalmena dauanari. Bai, horri izan bildur!
Ez dira bost txori txanpon bitan saltzen
ala? Halan be, hareetako bat bakarra be ez dauka Jainkoak ahazturik. Zuen
buruko ule guztiak be zenbatuak ditu Jainkoak. Ez, bada, bildur izan: txori
guztiak baino gehiago balio dozue zuek».
Jaunak esana.
IRUZKINA
Jesusek orain bere ikasleei-jarraitzaileei zuzentzen deutsez berbok, farisearrei zuzendutakoen laburpen balira lez. Eta kontu hartzeko dinotse.
Mateorentzat farisearren eta saduzearren dotrina bazan, Lukasentzat honeen bizikerea da errefuxatu beharrekoa, irakasten dabenarekin bat ez datorrelako, itxurakerian bizi diralako. Jesusek goitik beherakoak, oso-osokoak gura gaitu: koherenteak esango geuke.
Ebanjelio hau idazten dan aldietan asko bazan Jesusen jarraitzaileek sufritu behar izaten ebena, batez ere erlijino-agintariengandik, maisuengandik, halan ere bildurrik ez izateko eskatzen deutse Jesusek.
Bai, ba: ikasle eta jarraitzaileak maisuagaz bat eginda badagoz haren irakatsietan eta bizikeran, haren zori bardina izango dabe bizitzaren jabearen eskuetan dagozalako.
Bildurra alde batera laga eta Jesusen jarraitzaile eta Jainkoaren gogoko izatearen pozean bizi izan behar dabe, eta ez egun baten izan leikeen sariaren irrikaz.
Urtean Zeharreko XXVIII. zapatua
I. urtean
I. Irakurgaia
Abrahamek
sinistu egin eban,
ezelako
itxaropiderik ez egoanean itxaropenari eutsiz.
San Paulo Apostoluak Erromatarrei egindako epistolatik
Erm 4, 13. 16-18
Senideok: Euren oinordekotza mundua izango
ebela agindu eutsen Jainkoak Abrahami eta ondorengoei. Agintzari hau, ostera,
ez egokion legea betetzeari, sinismenak dauan salbazino-indarrari baino. Beraz,
agintzaria, dohai hutsa izanik, fedeari dagokio; holan, Abrahamen ondorengo
guztientzat balio dau, legearen arabera ondorengo diranentzat ez ezik, baita
Abrahamen sinismenaren arabera diranentzat be. Bera aita dogu guztiok, Liburu
Santuak dinoan lez: «Herri askoren aita egin
zaitut». Abraham aita dogu, beraz, Jainkoaren aurrean, harek sinistu egin
eban-eta hildakoak biziarazoten eta izaterik ez dabenak izatera dei egiten
deutsen Jainkoagan.
Abrahamek sinistu egin eban, ezelako
itxaropiderik ez egoanean itxaropenari eutsiz; holan, herri askoren aita egin
zan, Jainkoak esan eutsonaren arabera: «Horrenbeste izango dira zure
ondorengoak».
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 105 [104], 6-7. 8-9. 42-43 (R/. 8a)
R/. Gogoan dau eten barik Jaunak bere ituna.
Edo: Aleluia.
V/. Zuek, Jaunaren morroi Abrahamen jatorrikook,
Jakoben
seme-alabok, haren aukeratuok,
Jauna
da gure Jainkoa,
lur
osoaren gain haren aginpidea. R/.
V/. Gogoan dau eten barik bere ituna,
mila
gizalditarako agindua;
Abrahamegaz
eginiko ituna,
Isaaki
egindako zina. R/.
V/. Gogoan izan eban-eta bere agintzari santua,
Abraham
bere zerbitzariari egina.
Pozetan
atara eban bere herria,
poz-oihuka
bere aukeratuak. R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Kristo ezarri
dau Eleizaren buru.
Haren gorputza
da Eleizea.
San Paulo Apostoluak Efesoarrei egindako epistolatik
Ef 1, 15-23
Senideok: Jesus Jaunagan dozuen sinistearen
eta fededun guztienganako dozuen maitasunaren barri jakinik, eten barik nabil
zuekaitik eskerrak emoten, neure otoitzetan zuetaz gogoratuz.
Jesu Kristo gure Jaunaren Jainkoak,
aintzaren Aitak, emon deizuela Espirituaren jakituria eta goi-argia, bera
ezagutzeko. Argitu dagizala zuen barruko begiak, jakin dagizuen zer itxarotera
dei egin deutsuen, zein aberatsa dan fededunentzat oinordekotzan prestatua
dauan aintza eta zein handia dan sinisten dogunon alde erabiltzen dauan
ahalmena.
Ahalmen eta indar hori Kristogan erakutsi
eban Jainkoak, berau hilen artetik biztu eta zeruan bere eskumaldean
jesarriarazo ebanean. Jainkoak aginte, ahalmen, indar eta nagusitza guztien
gainetik ezarri dau Kristo, eta mundu honetan ez ezik, datorren munduan be
aitatu leitekezan izen guztien gainetik.
Dana jarri dau Jainkoak Kristoren oinazpian,
eta berau ezarri dau danen gainetik Eleizearen buru. Haren gorputza da Eleizea,
unibertsoa guztiz betetzen dauan Kristok betea.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 8, 2-3a. 4-5. 6-7 (R/. ik. 7a)
R/. Zeure eskulan guztien buru ipini dozu zeure Semea.
V/. Jauna, gure Jauna,
bai
miragarria zure izena lurbira osoan!
Zeruak
baino garaiago dan zure handitasuna
goratuko
dot
umetxuen
eta bularreko seintxuen ahoz. R/.
V/. Zure eskuen lana dan ortzia
eta
sortu dozuzan iretargi-izarrak ikusita,
zer
da gizakia, Zu haretaz gogoratzeko?,
zer
gizasemea, Zu haretaz arduratzeko? R/.
V/. Ia jainko baten pareko egin dozu,
aintzaz
eta distiraz koroatu;
zeure
eskulan guztien buru ipini dozu,
danak
haren menpe jarri dozuz. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Jn 15, 26b. 27a
R/. Aleluia.
V/. Egiaren Espirituak autormen egingo dau nire
alde,
dino
Jaunak,
eta
zuek be egingo dozue autormen. R/.
Ebanjelioa
Espiritu
Santuak adierazoko deutsue une haretan bertan
zer esan behar
dozuen.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Lukasen liburutik
Lk 12, 8-12
Aldi haretan, Jesusek esan eutsen ikasleei:
«Jentearen aurrean autortzen nauana autortuko dau Gizonaren Semeak be
Jainkoaren aingeruen aurrean; baina jentearen aurrean ukatzen nauana ukatu
egingo dabe Jainkoaren aingeruen aurrean. Gizonaren Semearen aurka zeozer
esaten dauanari parkatuko deutso Jainkoak; baina Espiritu Santuaren aurka birao
egiten dauanari ez deutso parkatuko.
Sinagogetara, buruzagien eta agintarien
aurrera, eroango zaitueenean, ez ibili arduraz zelan egin edo zer esan zeuen
alde, ze, Espiritu Santuak adierazoko deutsue une haretan bertan zer esan behar
dozuen».
Jaunak esana.
IRUZKINA
Jesusen aldietako jazoera edo honen iragarpenak baino gehiago emoten dau lehen jarraitzaileek ebanjelio hau idatzi zan aldietan jasaten ebezan erasoaldiak dirala hemen agertzen diranak.
Esan daigun: Jesusek ez dau defendatzailerik behar. Ikasle eta jarraitzaileen eginkizuna ez da Jesus defendatzea, haren lekuko izatea baino (testigu).
Horretarako, lehenengo ikasle izan behar dau eta, ondoren, Maisuaren irakatsiak eta bizikerea bereganatu. Eta oraingo bizikera barria izango da berataz berba egingo dauana. Halantxe izango da Jesusen testigu herritarren artean.
Eta hauxe da agintarien amorrua bizten dauana. Eta honeek erasoaldiekin erantzungo dabe, euren artetik (sinagogetatik-eta) kanpora jaurtiz eta epaileen aurrera eroanez…
Argi dago agintariek ezin dabezala onartu Jesusen irakatsiak; eta honen ikasle eta jarraitzaileek lan handiak izango dabezala autorle izateko, behin baino gehiagok euren bizitzaz ordaintzeraino.
Ez ete da agintarien jarrera hori Jainkoaren aurrez-aurre jartea, Espiritu Santuaren aurkako pekatua?