Urtean Zeharreko XV. astelehena
I. urtean
I. Irakurgaia
Israeldarren
herria gu baino ugariago eta indartsuago egiten hasi da.
Beraz, jokatu dagigun zuhur beragaz.
Urteera liburutik
Ur 1, 8-14. 22
Egun hareetan, Jose ezagutu ez eban errege
barri bat izan zan Egipton, eta esan eutson bere herriari: «Hara, israeldarren
herria gu baino ugariago eta indartsuago egiten hasi da. Beraz, jokatu dagigun
zuhur beragaz, gehiago ugaritu ez dadin; bestela, gudua sortuko balitz, gure
arerioekin alkartu eta gure aurka burrukatuko litzateke, eta ihes egingo leuke
Egiptotik».
Orduan, egiptoarrek lan-arduradunak ipini
eutsiezan israeldarrei lan neketsuetara makurtuazoteko. Holan, Pitom eta Ramses
uriak eraiki ebezan, faraoiarentzat hornigaiak batzeko uriak. Baina, israeldarrak,
zenbat eta zanpatuago, orduan eta ugariago eta zabalduago egin ziran.
Israeldarrekin gogaiturik, egiptoarrek esklabotza gogorra ezarri eutsien eta
bizimodu garratza eroanazo, lan astunetara behartuz: buztinez adreiluak egin
behar ebezan eta era guztietako solo-lanak. Lan guztiok gogorkeriaz ezarri
eutsiezan.
Gero, faraoiak agindu hau emon eutson bere
herri osoari: «Bota Nilo ibaira hebrearren mutiko jaiobarri guztiak; neskatoak,
barriz, itzi bizirik».
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 124 [123], 1-3. 4-6. 7-8 (R/. 8a)
R/. Gure laguntza Jaunaren izena.
V/. Jauna gure alde egon ez balitz
–esan
begi Israelek–,
Jauna
gure alde egon ez balitz,
arerioek,
gure aurka jagitzean,
bizirik
iruntsiko ginduezan,
hasarre-sutan
egozan-eta gure kontra. R/.
V/. Urek iruntsiko ginduezan,
uriolak
hondoratuko;
ur
oldartsuek ginduezan hondoratuko.
Bedeinkatua
Jauna, ez gaitu-eta egin
hareen
haginen harrapakin. R/.
V/. Txoria ehiztarien saretik lez gara libratu;
hausi
da sarea, eta gu libre geratu.
Gure
laguntza Jaunaren izena,
zeru-lurren
egilearena. R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Garbitu
zaiteze, garbitu;
kendu nire
begien aurretik zeuen egintza gaiztoak.
Isaias Profetaren liburutik
Is 1, 10-17
Entzun Jaunaren ahotsa,
Sodomakoen
antzeko agintariok,
entzun
gure Jainkoaren irakaspena,
Gomorrakoaren
antzeko herri horrek:
«Zertako
ditut Nik zuen amaibako sakrifizioak?
Leporaino
nago aharien erre-opariez
eta
zekor gizenen koipeaz.
Higuinduta
nago zekor, bildots eta akerren odolaz.
Nork
eskatzen deutsue holakorik,
nire
tenpluko atariak igaro eta nire aurrera zatozenean?
Ez
ekarri gehiago opari baliobakorik;
higuingarri
jat intsentsuaren lurruna.
Ilbarri-jaiak,
zapatuak, batzarrak:
ezin
ditut jasan ospakizunok... gaiztakeriagaz batera!
Biziro
gorroto ditut zuen ilbarri-jaiak eta festak;
nekagarri
jataz eta eroanezinak.
Zuek
otoitzerako eskuak jasotzean,
bestaldera
begira jartzen naz;
nahiz
eta zuek otoitz eta otoitz jardun,
ez
deutsuet entzuten, eskuak odolez beteak dozuez-eta.
Garbitu
zaiteze, garbitu;
kendu
nire begien aurretik zeuen egintza gaiztoak;
itzi
oker egiteari, ikasi on egiten;
bilatu
egizue zuzenbidea:
lagundu
zapalduari, egin justizia umezurtzari,
defendatu
alarguna».
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 50 [49], 8-9. 16b-17. 21. 23 (R/. ik. 23b)
R/. Zuzen dabilenari deutsat
Jainkoaren salbamena erakusten.
V/. Ez zaitut salatzen zeure sakrifizioakaitik;
zure
erre-opariak aurrean ditut beti.
Baina
ez dot hartuko zure kortako zekorrik,
ez
zure eskortako akerrik. R/.
V/. Zelan aitatu zeinkez nire arauak
eta
nire ituna ahotan hartu,
nire
zentzabideari gorroto badeutsazu
eta
nire hitzei atzea emoten? R/.
V/. Zuk horreek egin, eta Ni isildu?
Zu
lakoa nazala uste dozu ala?
Salatu
egingo zaitut, aurpegira botako dana. R/.
V/. Esker onezko oparia eskeintzen deustanak,
horrek
emoten deust aintza,
onbideratzen
danari
erakutsiko
deutsat neure salbazinoa. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Mt 5, 10
R/. Aleluia.
V/. Zorionekoak zuzentasunagaitik erasoa jasaten
dabenak,
eurena
dabe-eta Jainkoaren erreinua. R/.
Ebanjelioa
Bakea barik, banaketa ekartzera etorri naz.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Mateoren liburutik
Mt 10, 34–11, 1
Aldi haretan, Jesusek esan eutsen
apostoluei: «Ez uste izan munduari bakea ekartzera etorria nazenik; bakea ez,
ezpada ze banaketa ekartzera etorria naz. Bai, semea aitagandik banatzera
etorri naz, alaba amagandik eta errana amaginarrebagandik banatzera. Eta nork
bere etxekoak izango ditu arerio.
Aita nahiz ama Ni baino maiteago dauana ez
da Niretzat gai; semea nahiz alaba Ni baino maiteago dauana ez da Niretzat gai.
Bere gurutzea hartu eta jarraitzen ez deustana ez da Niretzat gai. Bere
biziaren jaube izan guran dabilenak galdu egingo dau; bere bizia Nigaitik
galtzen dauanak, ostera, eskuratu egingo dau.
Zuek onartzen zaitueenak Neu onartzen nau,
eta Ni onartzen nauanak bialdu nauana onartzen dau.
Profeta bat, profeta dalako, onartzen
dauanak profetari zor jakon saria izango dau, eta pertsona zuzen bat, arteza
dalako, onartzen dauanak pertsona zuzenari zor jakon saria izango dau; eta
txiki honeetako bati, nire ikasle dalako, baso bete ur fresko besterik ez bada
be emoten deutsana, benetan dinotsuet ez dala saririk barik geldituko».
Hamabi ikasleei argibide honeek emoten
amaitu ebanean, joan egin zan Jesus handik, herri hareetan irakastera eta mezua
iragartzera.
Jaunak esana.
Iruzkina
Jesusen aldiko eta kulturakoek azalpenak emoteko euken ereak sarri eroan izan gaitu, azaletik irakurtean, errakuntzara, txarto ulertzera eta behar ez diran ondorioetara.
Bakea barik banaketea ekartera etorri dala Jesus? Zelan ulertu behar dogu hori? Jainkoaganako maitasuna eta etxekoenganakoa aurrez-aurre jarri dauz Jesusek? Ulertzekoa da hori?
Joanen ebanjeliotik dakigu agindu barri bat emon deutsela Jesusek ikasleei: alkar maitatzea berak maite izan dituan lez.
Eta horixe da gizakiak Jainkoa maitatzeko daukan era bakarra: ondoan daukaguna, ikusten doguna, maitatu ezik, zelan esan geike maite dogula Jainkoa?
Jesusen berbok ez doguz ondo ulertu: kanpora begira jarten garalako. Barrura begira jarriko bagina ageri-agerian aurkituko geuke geure axaleko irudia (egoa) zaintzen dihardugula eta horrexek garoazala besteak gaitzestera eta gure artean eztabaidak sortuazotera.
Ez dogu ondo ulertu. Benetan maite dauanak, maite dau Jainkoa eta etxekoak, eta bakegile da.
Urtean Zeharreko XV. martitzena
I. urtean
I. Irakurgaia
Moises ezarri
eutson izena, uretatik atara ebalako,
eta, heldua
zala, bere senideengana joan zan.
Urteera liburutik
Ur 2, 1-15a
Egun hareetan, Lebiren leinuko gizon bat
leinu bereko emakume bategaz ezkondu zan. Umedun gelditu zan emaztea eta semea
izan eban. Umea ederra zala ikusirik, gordeta euki eban hiru hilabetez. Baina,
luzaroago gordeta euki ezinik, zumitzezko otzara bat hartu eta, zirrikituak
galipotez eta bikez estalduta, bertan sartu eban umea eta Nilo ibaiertzean itzi
kanabera artean. Umearen arreba urrun gelditu zan, zer jazoko begira.
Orduan, faraoiaren alabea ibaira jatsi zan
bainatzera; bitartean, haren neskameak ibai ondoan ebiltzan. Faraoiaren alabeak
otzarea ikusi eban kanabera artean eta neskameetako bat bialdu eban haren bila.
Edegi eta umea ikusi eban negarrez. Errukiturik, esan eban: «Hebrearren umea
da, ziur». Orduan, umearen arrebeak esan eutson: «Nahi dozu hebrear inude baten
bila joatea, umea hazi dagian?» « Zoaz», erantzun eutson faraoiaren alabeak.
Joan zan neskea eta umearen amari deitu eutson. Faraoiaren alabeak esan eutson:
«Hartu egizu umea eta hazi, eta neuk ordainduko deutsut». Hartu eban, beraz,
emakumeak umea eta hazi egin eban. Mutikoa handi egin zanean, faraoiaren
alabeari eroan eutson. Honek semetzat hartu eban eta Moises ezarri eutson
izena, esanez: «Uretatik atara dot».
Behinola, ordurako heldua zala, bere senide
hebrearrengana joan zan Moises eta lan neketsuetan aurkitu ebazan. Eta han
ikusi eban egiptoar bat bere senide hebrear bat jipoitzen. Moisesek, alde
batera eta bestera begiratu eta inor ez egoala ikusirik, egiptoarra hil eta
hondarpean ezkutatu eban.
Biharamonean barriro urten eban eta hebrear
bi ikusi ebazan, alkar joka. Orduan, errudunari esan eutson: «Zergaitik jotzen
dok heure laguna?» Harek erantzun eutson: «Nork jarri hau hi gure arteko
buruzagi eta epaile? Ala hil egin behar ete nok ni be, egiptoarra lez?» Moisesi
bildurra sartu jakon, arazoa ezaguna zala oharturik.
Faraoia, jazotakoaren barri jakinik, Moises
hil nahian ebilen; baina honek ihes egin eban faraoiagandik eta Madiango
lurraldera joan zan bizitzera.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 69 [68], 3. 14. 30-31. 33-34 (R/. ik. 33)
R/. Izan bihotz, apalok,
Jainkoaren bila zabiltzenok!
V/. Urtegi sakonean murgiltzen naz,
eta
ez dot oinak non ezarri;
ur
handietan nago sartuta,
eta
ur-lasterrak naroa. R/.
V/. Baina nik Zuri dagitsut otoitz;
mesede-sasoia
dozu, Jauna.
Erantzun,
ene Jainko, zeure maitasun handiaz,
zeure
salbazino leialaz. R/.
V/. Ni, barriz, gizajo atsekabetu hau,
indarbarritu
nagiala, oi Jainko, zure salbazinoak.
Jainkoaren
izena kantuz dot goratuko,
esker
onez handietsiko. R/.
V/. Ikusi egizue, apalok, eta poztu,
izan
bihotz, Jainkoaren bila zabiltzenok.
Izan
be, entzuten deutse Jaunak behartsuei,
ez
ditu gitxiesten berari lotuak. R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Sendo sinisten ez badozue, ez dozue sendo iraungo.
Isaias Profetaren liburutik
Is 7, 1-9
Akaz, Jotamen semea eta Oziasen biloba,
Judako errege zala, Siriako errege Retzinek eta Israelgo errege Pekahek,
Remaliasen semeak, Jerusalemi eraso eutsoen, baina ezin izan eben hartu.
Daviden ondorengoari barri hau emon eutsoen:
«Siriarrek Efraimen ezarri dabe kanpalekua». Erregearen eta herriaren bihotzak
dar-dar egin eban, haizeak jotzean basoko zuhaitzek dar-dar egiten daben lez.
Orduan, Jaunak esan eutson Isaiasi: «Hartu zeure seme Xear-Jaxub eta zoaz
Akazengana. Goiko urtegiko ubideburuan aurkituko dozu, oihal-garbitzailearen
solorako bidean. Eta esaiozu:
"Egon
erne, baina nasai.
Ez
bildurtu, ez ikaratu kea darien ilinti-mutur bi horreekaitik,
Siriako
Retzinen eta Remaliasen semearen
hasarre-suminagaitik.
Zu
galtzeko alkar hartu dabe
siriarrek
eta Israelgo herri eta erregeak.
Hau
dinoe: Igon dagigun Judaren aurka,
inguratu
dagigun eta menpean hartu,
eta
jarri dagigun bertan Tabeelen semea errege".
Baina hau dino Jainko Jaunak:
"Ez,
ez da holakorik jazoko.
Damasko
da Siriako uriburu,
eta
Retzin Damaskoko buruzagi;
Samaria
da Efraimgo uriburu,
eta
Remaliasen semea Samariako buruzagi.
Baina
hirurogeta bost urte barru
Efraim
ez da orduan herri izango.
Sendo
sinisten ez badozue, ez dozue sendo iraungo"».
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 48 [47], 2-3a. 3b-4. 5-6. 7-8 (R/. 9d)
R/. Sendo ezarri dau Jainkoak bere uria betiko.
V/. Handi da Jauna, guztiz goresgarri.
Gure
Jainkoaren urian haren mendi santua:
tontor
eder, lur osoaren pozgarri. R/.
V/. Sion mendi, Jainkoaren egoitza,
errege
handiaren uri.
Hango
jauregien artean
gotorleku
sendo agiri da Jainkoa. R/.
V/. Hain zuzen, erregeak ziran alkartu,
danak
batera haren aurka oldartu.
Baina
ikusi orduko izutu ziran,
eta
ihesi joan ikaraz. R/.
V/. Dardarak hartu ebazan,
erdiminetan
dan emakumearenak lako oinaze larriak,
Tarsisko
itsasontziak birrintzen dituan
sortaldeko
haizea lakoak. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Ik. Sal 95 [94], 8a. 7d
R/. Aleluia.
V/. Gaur, ez gogortu bihotza;
entzun
Jaunaren ahotsa. R/.
Ebanjelioa
Auzi-egunean,
zigor bigunagoa
izango dabe Tirok eta Sidonek zuek baino.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Mateoren liburutik
Mt 11, 20-24
Aldi haretan, Jesus miraririk gehienak egin
ebazaneko herriak txartzat jotzen hasi zan, bihotz-barritu ez ziralako: «Ai zu,
Korozain! Ai zu, Betsaida! Izan be, Tiro eta Sidon uri jentiletan zuengan beste
mirari gertatu izan balitz, bihotz-barrituak zirateken aspaldi, dolu-jantziz
eta hautsez estaldurik. Horregaitik, hauxe dinotsuet: auzi-egunean, zigor
bigunagoa izango dabe Tirok eta Sidonek, zuek baino.
Eta zu, Kafarnaum, zeruraino altzatuko
zarala? Lurraren barreneraino jausiko zara! Izan be, zuregan beste mirari
gertatu izan balitz Sodoman, gaur arte iraungo eukean. Horregaitik, hauxe
dinotsuet: auzi-egunean, zigor bigunagoa izango dau Sodomak, zuk baino».
Jaunak esana.
IRUZKINA
Zelan ulertu Mateok Jesusen ahotan jarten dauan zemaia? Zigortu ete daike Jainkoak? … auzi-egunean, zigor bigunagoa izango dau Sodomak. Ez ete da hau geure hizkerea, geuk daukagun hezteko erea, baina Jainkoarena lez ezin onartu geikena?
Korozain eta Betsaida ez dagoz alperrik aukeratuta. Lege-maisuen eskola bikainen egonleku ziran. Eta entzun-gor egin eutsoen damutze eta bihozbarritze deiari.
Kafarnaum Jesusen jardun-leku zala esan geike. Eta han ere entzungor eta ez-ikusi egin eutsen Jesusen irakatsiei eta ezaugarri edo mirariei.
Zer pentsa emon behar deusku honek. Eta, behar bada, horixe dala-eta erabilten dabe lehen kristauek hizkera hori: Jesusi ez entzunak eta ez bihozbarritzeak emoten deutsen atsekabea agertzen dabe.
Baina, bihozbarritu ete daiteke inor zemaipean edo bildurpean? Halan egin daiteken bihozbarritzea izan ete daiteke, gero, zintzoa?
Zer pentsa emoten dabe berbok, eta zalantzatan jarten dabe hezteko (edukatzeko) gure erea.
Urtean Zeharreko XV. eguaztena
I. urtean
I. Irakurgaia
Jaunaren
aingerua agertu jakon,
sasi artean
biztutako sugarretan.
Urteera liburutik
Ur 3, 1-6. 9-12
Egun hareetan, Moisesek bere aitaginarreba
Jetroren, Madiango abadearen, ardiak zaintzen ebazan. Behin, basamortuan zehar
eroan ebazan eta Horebera, Jainkoaren mendira, heldu zan. Han Jaunaren aingerua
agertu jakon, sasi artean biztutako sugarrean. Moisesek ikusi eban sasia, sutan
egonik be, ez zala erretzen.
Moisesek esan eban: «Hurreratu nadin gauza
harrigarri hori ikustera: zelan izan daiteke sasia ez erretzea?» Begiratzera
etorrela ikustean, Jaunak dei egin eutson sasi artetik: «Moises, Moises!» Honek
erantzun: «Hemen nozu». Eta Jaunak: «Ez hurreratu; kendu oinetakoak, zagozan
tokia lur santua da-eta». Eta gaineratu eban: «Zure asaben Jainkoa naz Ni,
Abrahamen Jainkoa, Isaaken Jainkoa eta Jakoben Jainkoa». Moisesek aurpegia
estaldu eban, Jainkoari begiratzeko bildurrez.
Jaunak esan eutson: «Niganaino heldu da
israeldarren oihua eta ikusi dot zein gogor zapaltzen dabezan egiptoarrek.
Zoaz, bada; faraoiagana bialtzen zaitut, nire herria, israeldarrak, Egiptotik
atara dagizuzan».
Moisesek esan eutson Jainkoari: «Nor naz ni
faraoiagana joateko eta israeldarrak Egiptotik ataratzeko?». Jainkoak erantzun
eutson: «Zeugaz izango nozu Ni, eta honetan ezagutuko dozu Neuk bialtzen
zaitudana: herria Egiptotik atarako dozunean, mendi honetan emongo deutsazue
kultu Jainkoari».
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 103 [102], 1-2. 3-4. 6-7 (R/. 8a)
R/. Bihozbera eta errukiorra da Jauna.
V/. Bedeinkatu begi nire arimak Jauna,
nire
barru osoak haren izen santua.
Bedeinkatu
begi nire arimak Jauna,
ez
bedi ahaztu haren mesedeaz. R/.
V/. Erru guztiak deutsuz parkatzen,
gatx
guztiak osatzen;
zure
bizia hilobitik askatzen dau,
maitasunez
eta errukiz koroatzen zaitu. R/.
V/. Jaunak justizia egiten dau,
zapaldu
guztien eskubideak defendatzen ditu.
Bere
egitasmoak agertu eutsozan Moisesi,
bere
egintza handiak israeldarrei. R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Harrotzen ete da aizkora aizkolariaren aurka?
Isaias Profetaren liburutik
Is 10, 5-7. 13-16
Hauxe dino Jaunak:
«Zoritxarrekoa
Asiria,
nire
hasarre-sumina husteko
eskuan
dodan zigor-makila dan hori!
Herri
sinisbakoaren aurka bialtzen dot,
hasarratu
ninduan herriaren aurka;
lapurretara
eta harrapaketara,
ha
kaleetako lokatza lez zapaltzera.
Asiriak,
ostera, ez dau hori uste,
bestelakoak
dira haren asmoak:
hondatzea
dau gogoan, herri asko birrintzea».
Hau dino, esan be, Asiriako erregeak:
«Neure
indarraz egin dot hori guztia,
neure
trebeziaz, argia naz-eta.
Herrien
mugak ezabatu ditut, hareen ondasunak harrapatu,
eta,
gudari indartsu lez, erregeak bota.
Habia
bati lez jarri deutset eskua herrien aberastasunei;
habian
itzitako arrautzak hartzen diran lez,
hartu
dot nik lur osoa,
eta
ez eban inork hegorik mugitu,
ez
txio egiteko mokorik zabaldu».
Harrotzen
ete da aizkora aizkolariaren aurka?
Harropuzten
ete da trontza trontzalariaren aurka?
Ez
dau zigorrak mugitzen zigorra darabilena,
ez
dau makileak jasotzen zurezkoa ez dana».
Horregaitik,
Jaun ahalguztidunak
makaltasun
bihurtuko dau asiriarren sendotasuna,
eta
hareen gorputz ederrak sukarrez joko ditu,
suak
hartuta lez jarriko.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 94 [93], 5-6. 7-8. 9-10. 14-15 (R/. 14a)
R/. Jaunak ez dau bere herria hondatuko.
V/. Zure herria zapaltzen dabe, Jauna,
zure
ondarea umilduazoten,
alargun
eta etorkinak hilazoten,
umezurtzak
erailtzen. R/.
V/. Eta halan dinoe: «Jaunak ez dau ikusten,
Jakoben
Jainkoa ez da ohartzen».
Ohartu
zaiteze, bada, herriko tentelok!
Noiz
zentzatuko zarie, zentzunbakook? R/.
V/. Belarria ezarri dauanak ez ete dau entzungo?
Begia
eratu dauanak ez ete dau ikusiko?
Herrien
hezitzaileak ez ete dau zigortuko?
Gizakiaren
irakasleak ez ete dau jakingo? R/.
V/. Jaunak ez dau bere herria hondatuko,
ez
bere ondarea bertan behera itziko.
Bihurtuko
deutsoe zintzoari eskubidea
eta
izango dabe bihotz zuzenekoek etorkizuna. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Ik. Mt 11, 25
R/. Aleluia.
V/. Bedeinkatua Zu, Aita, zeru-lurren Jauna,
erreinuari
buruzko Barri Ona
jente
apalari agertu deutsazulako. R/.
Ebanjelioa
Gauza honeek
jakintsuei gorde
eta jente
apalari agertu deutsazuz.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Mateoren liburutik
Mt 11, 25-27
Aldi haretan, Jesusek esan eban:
«Bedeinkatua Zu, Aita, zeru-lurren Jauna, gauza honeek jakintsuei eta burutsuei
gorde eta jente txikiari agertu deutsazuzalako. Bai, Aita, halan izan dozu
gogoko.
Nire Aitak dana emon deust, eta ez dau inork
Semea ezagutzen, Aitak baino; ezta Aita be, Semeak baino, eta Semeak agertu
gura deutsanak baino.
Jaunak esana.
IRUZKINA
Ezin uste izan geike Jainkoak batzui agertzen deutsena ezkutatu egiten deutsela besteei. Jainkoak guztiei zabaltzen deutse bere bihotza, bere eskuak. Jesus jabetu egiten da guzti horretaz, eta bere ikasleak ere jabetu daitezala gura dau.
Ezin geike uste izan Jesus Jainkoaren Semea dalako jabetzen dala guzti horretaz, baina gu ezin geintekezala jabetu, ez garalako haren mailara heltzen.
Jainkoaren ondasunek ez dabela mailarik eskatzen itzi dau argi Jesusek bere esker-otoitzean. Handigura bakoek eta ezeren menpe ez dagozanek onartu daikeez Jainkoagandiko ondasunak.
Jakintsuek, burutsuek, ahaltsuek eta gainerakoek badaukez euren atseginak asetuko dabezan ondasunak; ez dabe besterik behar.
Eta sarri izaten dira euren artean erlijio-zale asko… Kontuz horreekin!
Urtean Zeharreko XV. eguena
I. urtean
I. Irakurgaia
Nazana naz Ni.
«Nazana naz»
deritxonak bialdu nau zuengana.
Urteera liburutik
Ur 3, 13-20
Egun areetan, Moisesek, sutan egoan sasitik
Jaunaren ahotsa entzunik, esan eutson: «Hara, joango naz israeldarrengana eta
"Zuen asaben Jainkoak bialdu nau zuengana" esango deutset; baina
hareek "Zelan dau izena?" itauntzen badeuste, zer erantzun behar
deutset?» Jainkoak esan eutson: «Nazana naz Ni. Hau esango deutsezu
israeldarrei: "Nazana naz" deritxonak bialdu nau zuengana».
Gainera Jainkoak esan eutson Moisesi: «Esan
israeldarrei: "Jaunak, zuen asaben Jainkoak, Abrahamen Jainkoak, Isaaken
Jainkoak eta Jakoben Jainkoak, bialdu nau zuengana. Horixe izango da nire izena
betiko; honan deituko deustazue belaunez belaun".
Zoaz, batu Israelgo herri-arduradunak eta
esaiezu: "Jauna, zuen asaben Jainkoa, Abrahamen, Isaaken eta Jakoben
Jainkoa, agertu jat eta Egipton egiten deutsueena ikusi dauala esan deust eta
zuen alde esku-hartzea erabagi dauala. Beste hau be esan deust: Egiptoko
atsekabeetatik atarako zaituela eta esnea eta eztia darion lurraldera eroango,
kanaandarren, hititen, amortarren, perezearren, hebearren eta jebusearren
lurraldera". Herri-arduradunek entzungo deutsue eta hareekin batera
Egiptoko erregeagana aurkeztuko zara, eta esango deutsazue: "Jauna,
hebrearren Jainkoa, agertu jaku; eta orain, hiru eguneko bidea egin behar dogu
basamortuan zehar, Jaunari, geure Jainkoari, sakrifizioak eskeintzeko".
Badakit, Egiptoko erregeak ez deutsuena
joaten itziko, beharturik ez bada. Baina Nik ahalmen handiz jokatuko dot eta
egiptoarrak joko ditut hareen artean egingo ditudan egintza harrigarriez;
ondoren, itziko deutsue joaten».
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 105 [104], 1 eta 5. 8-9. 24-25. 26-27 (R/. 8a)
R/. Gogoan dau eten barik Jaunak bere ituna.
Edo: Aleluia.
V/. Goratu egizue Jauna, dei egin haren izenari,
ezagutuazo
herrien artean haren egintza bikainak.
Ekarri
gogora harek egindako mirariak,
haren
egintza harrigarriak eta agindu zuzenak. R/.
V/. Gogoan dau eten barik bere ituna,
mila
gizalditarako agindua;
Abrahamegaz
eginiko ituna,
Isaaki
egindako zina. R/.
V/. Jainkoak erruz ugaritu eban bere herria
eta
arerioak baino indartsuago egin;
egiptoarrei
bihotza aldatu eutsen,
Jainkoaren
herria gorrotatu
eta
haren zerbitzariak txarto erabili egiezan. R/.
V/. Orduan, Moises bere zerbitzaria bialdu
eutsen,
eta
Aaron bere aukeratua;
mirariak
egin ebezan Egipton,
egintza
harrigarriak Kam-en lurraldean. R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Lurpean etzundakoak
iratzartuko dira
eta pozez
oihuka ekingo deutsoe.
Isaias Profetaren liburutik
Is 26, 7-9. 12. 16-19
Zintzoaren bidea zuzena da;
Zeuk
egiten dozu, Jauna, zintzoaren bidea zuzen.
Zeuk
ezarritako bidean gabiltzala, Jauna,
Zugan
dogu itxaropena;
zure
izenaren eta oroipenaren gogo bizia dogu.
Nire
arimak Zeure gogo bizia dau gauean,
nire
barruak Zeu bilatzen goizean.
Zuk
zeure nahia munduari azaltzean,
zuzentasuna
zer dan ikasten dabe lurreko biztanleek.
Jauna,
bakea emongo deuskuzu,
Zeuk
burutzen dozuz-eta gure egintza guztiak.
Jauna,
estualdian zure bila ibili gara,
zure
zigorra jasan dogunean oihu egin deutsugu.
Umea
izateko zorian, minez bihurrituta,
garrasi
egiten dauan emakumearen antzeko ginan,
Jauna,
zure aurrean.
Ernari
ginan eta erdiminetan,
baina
haizea besterik ez dogu egin:
ez
deutsagu lurrari salbazinorik ekarri,
ezta
munduari umerik emon be.
Biztuko
dira zure hildakoak,
jagiko
hareen gorpuak;
lurpean
etzundakoak iratzartuko dira
eta
pozez oihuka ekingo deutsoe,
iruntza
lez bialtzen dozu-eta argia,
eta
lurpetik argira ataratzen hildakoak.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 102 [101], 13-14b eta 15. 16-18. 19-21 (R/. 20b)
R/. Zerutik lurrera begiratu dau Jaunak.
V/. Zu, Jauna, errege zara betiko,
zure
gogorapena gizaldiz gizalditarako.
Jagi
eta erruki izango deutsazu Sioni,
bada-eta
haretaz errukitzeko sasoia.
Maite
dabez zure zerbitzariek hango harriak,
penaz
dagoz hango hondakinakaitik. R/.
V/. Begirune izango deutsoe nazinoek Jaunaren
izenari,
lurreko
errege guztiek haren aintzari.
Jaunak
Sion barriro eraikitzean
eta
bera aintzaz betea agertzean.
Bihurtuko
da zapalduaren otoitzera,
ez
dau gitxietsiko honen eskaria. R/.
V/. Bego hau idatzita hurrengo gizaldiarentzat,
eta
sortzeko dagoan herriak goratuko dau Jauna.
Jaunak
bere santutegi garaitik begiratu egin dau,
zerutik
lurrera begiratu,
katiguen
aieneak entzuteko
eta
heriotzara kondenatuak askatzeko. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Mt 11, 28
R/. Aleluia.
V/. Zatoze Nigana nekatu eta lanpetu guztiok,
eta
Neuk arinduko zaituet, dino Jaunak. R/.
Ebanjelioa
Gozoa eta bihotz-apala naz.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Mateoren liburutik
Mt 11, 28-30
Aldi haretan, Jesusek esan eban: «Zatoze Nigana nekatu eta lanpetu guztiok, eta Neuk arinduko zaituet. Hartu egizue nire buztarria eta ikasi Neugandik, ze gozoa eta bihotz-apala naz, eta aurkituko dozue zeuen arimentzako atsedena. Izan be, Nire buztarria leuna da, eta nire zama arina».
Jaunak esana.
IRUZKINA
Badago ezer, ezelango ekoizpenik ez dauan lanak baino gehiago nekatu daikenik, eta iguingarriagoa danik? Hauxe da Lege-maisu eta farisear hareek herritarrei leporatzen eutsena: Jainkoak hareen lepoan jarritako buztarri jasan ezin lez, baina nahi-ta-ez jasan behar zana. Lege betete harek ez eban inor lasaitzen, pozten, ez askatzen, ez gizakoiago egiten…
Jesusek bere buztarria eskeintzen dau: norbere zama arinduko dauana, gozotasuna emongo dauana. Jesusek iragarten dauan Jainkoa askatzailea da, bizitzaren sortzailea, bake-emoilea, zigorrik ez darabilana…
Eta hauxe da bereei eskatuko deutsena: besteen zamen aringarri izan daitezala, Legearen betera jo daiela, ezer ekoizten ez daben itxurakerietatik urrun, eta, benetako zerbitzuan, gizakiaren askatzaile eta gizatasun-garatzaile dana.
Jainkoarena ez da, ba, ezarten dan buztarri jasan-ezina, zama eroaten lagunduko dauan buztarri eskeinia baino: Jesus.
Urtean Zeharreko XV. barikua
I. urtean
I. Irakurgaia
Ilunabarrean
abere apal bat hilko dozue;
odola ikustean,
aurrera igaroko naz.
Urteera liburutik
Ur 11, 10–12, 14
Egun hareetan, Moisesek eta Aaronek egintza
harrigarri asko egin eben faraoiaren aurrean; baina Jaunak setatsu bihurtu eban
faraoia, eta honek ez eutsen israeldarrei bere lurraldetik urteten itzi.
Honan berba egin eutsen Jaunak Moisesi eta
Aaroni Egipton: «Hilabete hau izango dozue hilabete nagusia, urte guztiko
lehenengoa. Esaiozue israeldarren alkarte osoari:
"Hil honen hamarrean, bakotxak abere
apal bat hartuko dau, familia eta etxe bakotxeko bana. Abere osoa jateko
familia nahiko ez bada, aldameneko bizilagunekin alkartuko da, bakotxak jan
leikeanaren arabera zenbat lagun behar dan kontuan harturik. Aberea akatsik
bakoa izango da, arra, urtekoa, artxo nahiz auma. Hilaren hamalaura arte
gordeko dozue, eta egun horretan, ilunabarrean, israeldar alkarteko guztiek
hilko dabe. Gero, odola hartu eta jango dozuen etxeko atearen zutoin biak eta
ateburua odoleztatuko dozuez. Gau horretan, sutan errea jango dozue haragia,
legaminabako ogiz eta bedar mingotsez lagundurik.
Ez dozue bildotsetik ezer gordinik edota
egosirik jango, dana sutan errea baino: buru, hanka eta errai. Ez itzi ezer
biharamonerako; erre egizuez geldituko diran hondarrak. Honan jango dozue:
garria lotuta, oinetakoak jantzita eta makila eskuan, abiatzeko prest; presaka
jango dozue, Jaunaren Pazkoa da-eta, hau da, Jaunaren igarotzea. Gau horretan
Egipto osoan zehar igaroko naz, eta hil egingo ditut Egiptoko lehen-ume
guztiak, bai gizakienak eta bai abereenak, eta neure epaia emongo deutset
Egiptoko jainkoei. Ala Ni, Jauna! Odola izango dozue ezaugarri zuek zagozen
etxeetan. Odola ikustean, aurrera igaroko naz; holan, Nik egiptoarrak jotzean,
izurriak ez zaitue hondatuko.
Egun hau gogoangarri izango dozue eta jai
nagusiz ospatuko dozue Jaunaren ohoretan. Jai honen ospakizuna betiko lege
izango dozue belaunez belaun"».
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 116 [115], 12-13. 15 eta 16bc. 17-18 (R/. 13)
R/. Salbamen-edontzia dot hartuko
eta Jaunaren izenari dei egingo.
Edo: Aleluia.
V/. Zelan ordainduko deutsat Jaunari
egin
deustan on guztia?
Salbazino-edontzia
dot jasoko
eta
Jaunaren izenari dei egingo. R/.
V/. Mingarri jako Jaunari
bere
fededunen heriotza.
zure
zerbitzari ezereza naz, Jauna,
askatu
dozuz nire kateak. R/.
V/. Gorespen-oparia deutsut eskeiniko
eta
Jaunaren izenari dei egingo.
Beteko
deutsadaz Jaunari agintzariak,
herri
guztiaren aurrean. R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Entzun dot zure eskaria, eta ikusi ditut zure malkoak.
Isaias Profetaren liburutik
Is 38, 1-6. 21-22. 7-8
Egun hareetan, larri gaixotu zan Ezekias
erregea. Amotzen seme Isaias profetak erregeagana joan eta esan eutson: «Hau
dino Jaunak: "Konpondu etxeko gorabeherak, behingoan hilko
zara-eta"». Ezekiasek, orduan, aurpegia hormeari emon eta honan egin
eutson otoitz Jaunari: «Arren, Jauna! Gogoratu zaitez leial eta zintzo jokatu
dodala beti zugaz, atsegin jatzuna eginez». Eta negarrari emon eutson
samintasunez.
Orduan, Jaunak agindu eutson Isaiasi,
Ezekiasengana bihurtu eta mezu hau emoteko: «Hau dino Jaunak, zure asaba
Daviden Jainkoak: "Entzun dot zure eskaria eta ikusi ditut zure malkoak.
Hara, beste hamabost urtez luzatuko deutsut bizia. Libratuko zaituet zu eta
Jerusalem Asiriako erregearen eskuetatik eta babestuko dot uri hau"».
Isaiasek ikoz eginiko enplastoa ekartzeko
agindu eban eta Ezekiasen zauriaren gainean ezartzeko, osatu zedin. Ezekiasek
itaundu eutson Isaiasi: «Zer izango dot, barriro be Jaunaren tenplura joango
nazaneko ezaugarri?» Isaiasek erantzun: «Hauxe izango dozu Jaunak agindutakoa
beteko dauan ezaugarria: "Akazen mailadian, jatsita dituan hamar mailak
igonazoko deutsadaz eguzkiaren kerizpeari"». Eta eguzkiaren kerizpeak
jatsi ebazan hamar mailak igon ebazan barriro.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Is 38, 10. 11. 12abcd. 16 (R/. ik. 17b)
R/. Zeuk gorde dozu, Jauna, nire bizia
hondamen-lezatik.
V/. Hau esan neban:
«Bizitzako
sasoirik onenean joan behar!
Hilen
Egoitzara naroe
gelditzen
jatazan urteetarako». R/.
V/. Hau esan neban:
«Ez
dot gehiago Jauna ikusiko bizidunen lurrean,
ezta
gizakirik be munduko biztanleen artean. R/.
V/. Bizilekua hondatu eta eroaten deuste,
artzainaren
oihal-txabola lez;
ehuleak
lez hariltzen neban neure bizia,
eta
ebagi egin deustazu haria». R/.
V/. Jaunak gordetzen dituanak biziko dira,
eta
hareekin biziko naz ni be.
Osatuko
nozu eta bizibarrituko. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Jn 10, 27
R/. Aleluia.
V/. Nire ardiek entzuten dabe nire ahotsa, dino
Jaunak;
Nik
ezagutzen ditut,
eta
hareek jarraitu egiten deuste. R/.
Ebanjelioa
Gizonaren Semea zapatuaren nagusi da.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Mateoren liburutik
Mt 12, 1-8
Aldi haretan, zapatuan gari-soloetan zehar
joian Jesus. Ikasleak gose ziran eta galburuak ebagi eta jaten hasi ziran. Hori
ikustean, fariseuek esan eutsoen Jesusi: «Begira, zapatuz legezko ez dana
egiten dihardue zure ikasleek».
Harek erantzun: «Ez ete dozue irakurri zer
egin eban Davidek, bera eta lagunak gosez gertatu ziran baten? Zelan Jainkoaren
etxean sartu eta Jaunari eskeinitako ogiak jan zituen, legez ez berak ez
beraren lagunek, ezpada ze abadeek bakarrik jan eikiezanak?
Edota ez ete dozue irakurri Moisesen legean
abadeek zapatuero hausten dabela tenpluan atseden-legea, horregaitik errudun
izan barik? Ba, Neuk dinotsuet: bada hemen tenplua baino gehiago dan nonor.
Ulertu bazendue zer esan gura dauan Jainkoak esaneko honek: “Nahiago dot
errukia sakrifizioak baino”, ez zeunkiezan errubakoak txartzat joko. Ze
Gizonaren Semea zapatuaren nagusi da».
Jaunak esana.
IRUZKINA
Legeak bere garrantzia dau; laguntasun jako gizakiari. Fariseuen ustez, Legeak Jainkoaren nahia jakinazoten deusku.
Guzti horregaz bat etorri arren, Jesusi entzunda zera esan geike: baina ezin da Legea danaren gainetik jarri, edo absolutu bihurtu.
Farisear eta Legelarientzat Legea beteteaz egiten da Jainkoaren nahia; Jesusentzat —eta hauxe da hareek ezin onartu daikeena— gizakiagan ohoratzen da Jainkoa, eta ezin da beste ezelan ere ohoretu. Jainkoari aintza emon nahi badeutsagu, ba, ohoretu daigun ondokoa, gizakia, behartsua. Hau heriotzeaz ordainduko dau Jesusek.
Zelango aldea! Farisearrek eta Lege-maisuek Legea besterik ez eben ikusten; eta lege-apurketa guztiak salatuko ditue. Jesusek ez dau eragozpenik izango, inoren kaltetan bajoian uneren baten, haren gainetik jarteko.
Eta adibideak jarriko ditu: tenpluko zerbitzariek, euren eginkizunean Lege-apurketa egiten dabe, errudun izatean jausi barik.
Baina harrigarriena hauxe da: Bada hemen tenplua baino gehiago dan nonor. Jesus, gizaki kez, tenplua baino gehiago bada, gutariko edonor ere halaxe da. Jesusek badaki gehiagotasun hori erabilten. Bardin esan ete geike gutariko bakotxak?
Urtean Zeharreko XV. zapatua
I. urtean
I. Irakurgaia
Jaunak
israeldarrak Egiptotik
atara ebazaneko
gaua.
Urteera liburutik
Ur 12, 37-42
Egun hareetan, israeldarrak Ramsestik Sukot
aldera abiatu ziran. Seirehunen bat mila gizon oinezko ziran, emakumeak eta
umeak kontuan hartu barik. Hareekin batera egundoko jente-multzoa joian, baita
behi-, ardi- eta abere-talde handiak be. Egiptotik presaka bota ebezan ezkero,
ez eben biderakoak prestatzeko betarik izan. Beraz, Egiptotik atara eben
harrotu bako orea erre eta legaminabako ogiak egin ebezan.
Laurehun eta hogeta hamar urtez bizi izan
ziran israeldarrak Egipton; aldi hau bete zan egun berean, hain zuzen, urten
eban Egiptotik Jaunaren gudaroste osoak. Gau horretan erne egon zan Jauna,
hareek Egiptotik ataratzeko. Horregaitik, Jaunaren omenez, erne egon behar dabe
israeldarrek gau horretan gaubela eginez, belaunez belaun.
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 136 [135], 1 eta 23-24. 10-12. 13-15
V/. Eskerrak Jaunari, ona da-eta,
R/. Haren maitasuna betikoa da-eta.
Edo: Aleluia.
V/. Gogoratu da gutaz gure jausialdian: R/.
V/. Arerioakandik libratu gaitu: R/.
V/. Egiptoko lehen-semeak jo ebazan: R/.
V/. Israel handik atara eban: R/.
V/. Ahalmen handiz eta esku indartsuz: R/.
V/. Itsaso Gorria erdibitu egin eban: R/.
V/. Israel herria tartetik igaroazo: R/.
V/. Faraoia eta honen gudarostea Itsaso Gorrian hondoratu ebazan: R/.
II. urtean
I. Irakurgaia
Lurrak
desiratzen dabez,
eta etxeetan
lapurreta egiten.
Mikeasen Profezia liburutik
Mi 2, 1-5
Zoritxarrekoak, gaua egintza txarrak
asmatzen emon
eta,
ahalmena daben ezkero,
eguna
argitzeaz batera burutzen dabezanak.
Lurrak
desiratzen dabez eta lapurtzen,
eta
etxeetan lapurreta egiten;
indarrez
hartzen dabe nagusia bere etxeagaz,
ugazaba
bere ondareagaz.
Horregaitik, hau dino Jaunak:
«Hara,
zorigatxa darabilt gogoan jente horreen kontra;
ezin
izango dozue handik samea atara,
ezta
burua artez ibili be,
zorigatx-egunak
izango dira-eta.
Egun
haretan bertsoak atarako deutsueez
eta
eresi hau kantatuko:
"Zehatz
murrituta gagoz!
Jaunaren
herriaren ondarea arrotzen eskuetara joan da:
zelan
kendu deutsoe, gero?
Fedebakoen
artean banatzen dabez gure soloak".
Jaunaren
batzarrean herri-ondarea barriro banatzean
ez
dau zuetako inork parterik izango».
Jaunak esana.
Erantzun salmoa
Sal 10 [9 B], 22-23. 24-25. 28-29. 35 (R/. 12b)
R/. Ez ahaztu errukarriak, Jauna.
V/. Jauna, zergaitik gelditzen zara urrun?
Zergaitik
ezkutatzen larrialdian?
Gaiztoak
harrokeriaz erasotzen deutso dohakabeari,
asmatzen
dituan azpikerietan dauka harrapatuta. R/.
V/. Bere handinahiaz harro dabil gaiztoa,
irabazi-gosea
goratzen dau, eta Jauna gitxiesten.
Gaiztoak,
harropuzturik, uste dau:
«Ez
da kontuak eskatuko deustazan jainkorik». R/.
V/. Betea dau ahoa
madarikazinoz, maltzurkeriaz eta gogorkeriaz,
mihinpean
ditu gordeta okerra eta gaiztakeria.
Zelatan
egoten da herri-inguruetan,
ezkutuan
hiltzen dau errubakoa. R/.
V/. Zuk, ostera, ikusten dozuz nekeak eta
nahigabeak,
ikusten
eta zeure gain hartzen.
Zugan
izten dau gizajoak bere zoria,
Zeu
zaitu umezurtzak laguntzailea. R/.
I. eta II. urteetan
Aleluia
Ko 5, 19
R/. Aleluia.
V/. Jainkoa
ebilen Kristogan mundua beragaz adiskidetzen,
eta
geuri emon deusku adiskidetzearen mezua. R/.
Ebanjelioa
Agindu eutsen
ez egiela ezagutzera emon.
Holan, Jainkoak
profetaren bidez esana bete zan.
✠ Jesu Kristoren Ebanjelioa San Mateoren liburutik
Mt 12, 14-21
Aldi haretan, fariseuek, sinagogaitik urten
ebenean, alkar hartu eben Jesusen kontra, ea zelan galduko.
Jakin eban hori Jesusek eta alde egin eban
handik. Jente askok jarraitu eutson, eta Jesusek danak osatu zituan, eta agindu
eutsen ez egiela ezagutzera emon. Era horretara, Jainkoak Isaias profetaren
bidez esana bete zan:
«Hona
hemen nire zerbitzaria,
Neuk
aukeratua, neure maitea, atsegin dodana.
Honengan
ipiniko dot neure espiritua;
zuzenbidea
iragarriko deutse herriei.
Ez
dau hasarrerik sortuko, ez oihurik egingo,
ez
da kaleetan haren berbarik entzungo.
Kainabera
arrakalatua ez dau apurtuko,
doi-doi
biztua dagoan argi-metxa ez dau amatatuko,
zuzenbidea
nagusitu eragin arte.
Haxe
izango dabe itxaropen nazinoek».
Jaunak esana.
IRUZKINA
Batzuk Legeari itsu-itsuan loturik dagozan artean, Jesusek askatasunez jokatzen dau. Eta hori ezin dabe iruntzi legezaleek, Farisearrek-eta. Eta ha hiltea erabagiten dabe.
Jesusen proposamena ez da nahi-ta-ez, burutik behera, ezarten dana; proposatu egiten da, eta nahi dauanak onartu onartzen dau.
Batzuen derrigorkeria eta Jesusen askatasuna aurrez-aurre jarrita dagoz; baina Jesusek ez dau amore emongo; berea Aitaren errukia eta gizakiaganako maitasuna iragartea izango da.
Horren barri emoten dau ebanjelariak Isaiasen pasartea, Mesiasi buruzkoa, ezarriz.
Onartu ete geike Jesusen proposamena? Harek ez dau Jainkoa iragarten, edo erdiko jarten, eta haren aginduak beteazoten… Gizakia jarten dau erdiko, eta harenganako begiramena iragarten dau, haren alde —batez ere behartsua bada— dagoala Jainkoa iragarriz.
Zenbat bidegabekeria egin dauan Jainkoa erdian jarteak… halamoduz, ondo ulertu barik. Eta hori dala-eta zenbatek ihes egin daben holango Jainkoagandik eta ha iragarten ebenengandik…
Jarriko bagendu gizakia lehen mailan, Jesusek egiten eban lez, eta haren gaixotasunak-eta arintzen jardungo bagendu…